İdari Yargıda dava açmak için, kanunla belirlenmiş sürelere uymamız  gerekmektedir. Bu süreleri kaçırırsanız ciddi hak kayıplarına uğrayabilirsiniz. İptal davalarında süreler; tebliğ, yayın ve ilan tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlar. Sürelerin hangi günden itibaren başladığı 2577 sayılı İYUK’un 7/2 maddesinde ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Hukukumuzda iki türlü idari dava vardır. Bunlar, İptal Davası ve Tam Yargı Davalarıdır. Burada yalnızca İptal Davaları açısından süreleri inceleyeceğiz.

Dava Açma Süreleri :

Danıştay ve İdare Mahkemelerinde İPTAL DAVASI açma süresi 60 gün, Vergi Mahkemelerinde 30 gündür. Özel kanunlarda farklı dava açma süreleri kararlaştırılabilir.

A-İYUK M. 10 - Ortada Herhangi Bir İdari İşlem Yokken İşlem Yapılması İçin İdareye Başvuru Yapıldığında Süreler :

Burada (İYUK M.11’den farkli olarak) ortada henüz bir idari işlem mevcut değildir. İlgili burada yeni bir durum yaratacak olan idari bir işlemin yapılmasını istemektedir.

Başvuru üzerine idare 60 gün içerisinde karar vermekle yükümlüdür, idare cevap vermediyse ilgilinin talebini reddetmiş sayılır. Bu şekilde oluşan zımni ret kararı dava konusu yapılabilir, zımni red kararına karşı idarenin cevap verme yükümlülüğüne ilişkin 60 günlük sürenin bitiminin ertesi gününden itibaren 60 gün içerisinde İPTAL DAVASI AÇILABİLİR.

İdarenin Kesin Cevap Vermemesi,

İdari yargılama usulü kanununun 10. Maddesinin 2. Fıkrasına göre 60 günlük süre içinde idarenin verdiği cevap kesin değilse ilgili bu cevabı istemin reddi sayarak 60 gün içinde dava açabileceği gibi ilgili isterse kesin cevabı bekleyebilir Bu durumda dava açma süresi işlemez ancak bekleme süresi başvuru tarihinden itibaren 6 ayı geçemez, 6 ayın sonunda istek reddedilmiş sayılır ve 60 günlük dava süresi işlemeye başlar. (Başvurudan itibaren 6 ay+60 gün )

İdarenin 60 Gün Geçtikten Sonra Cevap Vermesi :

Bu durumda gelen red cevabı süreyi yeniden başlatır.

B-İYUK M. 11 (İşlemeye Başlamış Olan Dava Açma Süresinin Durması )

İyuk madde 11'e göre ilgililer tarafından idari dava açılmadan önce idari işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem yapılması üst makamdan, üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamdan idari dava açma süresi içinde istenebilir. Bu başvurma işlemeye başlamış olan idari dava açma suresini durdurur.

Bu şartlar çerçevesinde uygun bir başvuru üzerinde Durmuş olan dava süresi, bu başvurunun reddedilmesi ya da 60 gün içinde cevap verilmemek suretiyle reddedilmiş sayılması üzerine kaldığı yerden işlemeye devam edecektir. Önemli olan nokta dava süresinin kaldığı yerden işlemeye devam edecek olmasıdır.

Tam Yargı Davalarında dava açma süreleri için tıklayınız.